Arbejde 3. Modul

torsdag d.3.09.
Batik

Her skulle vi arbejde med at farve stofstykker med batik metoden.
Til at starte med var de naturligvis vigtigt at have de rette ingredienser til selve farvningen.


For at gøre det rigtigt er det en god ide at følge opskriften:

 Farvebad:
1000 g fint salt opløses i 10 l varmt vand
100 ml batikfarve tilsættes
200 g fixermiddel opløses i lidt vand og tilsættes
så er farvebadet klar.

Denne dosering svarer til farvning af 660 g tørt bomuldsstof

Stoffet skal ligge i badet i minimum 30 minutter. Materialet skal kunne flyde frit, husk at rør i det af og til.
Skyl godt i flere hold vand og maskinvask herefter ved 60 gr.

Eksempler på forskellige resultater blev fremlagt for klassen:

Selve friheden og spændingen lå i hvordan at jeg valgte at folde stofstykkerne og så se om resultatet blev som forventet. Jeg valgte at forsøge mig med 3 forskellige foldeteknikker:
1. inspireret af papirfolde metoden "flipflop" foldede jeg stofstykket i trekanter inde i trekanter
2. blev jeg nysgerrig omkring hvor meget farve knuder kunne holde ude af stoffet
3. spekulerede jeg på om jeg kunne lave en graduering i farvningen af stofstykke ved at rulle og vride stoffet.




Så kom jeg stofstykkerne i farvebadet og lod dem ligge der i 30 min.




Efter at have taget stofstykkerne op og skyllet dem, blev de vasket i vaskemaskinen ved 60 grader. Det er en vigtig detalje at huske, da der er meget overskudsfarve i stoffet

Resultatet af farvningen blev ganske fornuftigt. Jeg synes bedst om resultatet på det stofstykke som blev folde efter  "flipflop" metoden. Trekanterne træder tydeligt frem.



Batik metoden kunne sagtens bruges som optakt til en sy lektion. Jeg  har selv tænkt på at jeg kunne sy stofstykkerne sammen til en pose eller lignende. Det er ganske overskueligt at gøre sammen med elever såfremt at man sikrer sig mod farvning af andet end stoffet. :-)

Torsdag.d.24.09

Skab dig selv!!

Opgaven gik ud på, i grupper på 3-4 stykker, at lave et opbevaringsmøbel.
Der må meget gerne have et alternativt formål

Vi valgte at lege lidt med ordet "skab". Morskab, selskab og lign. Vi endte med regnskab. Vi ville lave en vandbeholder, en regntønde, et "regn"skab.
Vi arbejdede ud fra at det mere skulle være en skulpturel ting, som ved siden kunne tjene som vand opsamler. Pga. størrelsen vil den ikke kunne indeholde frygtelig meget vand, så den skulle nok mest bruges til at vande terrassekrukker eller altankasser.

Vi valgte at arbejde med pvc rør, der blev hentet på den lokale losseplads; som vi skar i rette proportioner med en fukssvans og en nedstryger.


Derefter sleb vi enderne på rørene. Først groft med maskine og derefter fint i hånden.





Derefter arbejdede vi med det æstetiske og skulpturelle udtryk af vores "regn"skab. Vi valgte at sætte rørene forholdsvis systematisk op i forhold til hinanden. Og vi var MEGET glade da vi endelig blev enige om hvor de skulle stå.


Det viste sig så at det var vanskeligt i den nuværende form at sørge for at vandet blev jævnt fordelt og samtidig kunne tømmes helt, så risikoen for alger minimeres.
Resultatet blev at vi vendte figuren på hovedet i stedet og lavede sammenløb mellem rørene.






Det gav så det dilemma at enderne skulle kunne holde til trykket fra vandet. Det gav lidt udfordringer i forhold til hvordan de skulle sættes på rørene. Samtidig skulle vi etablere en aftapning og et ophæng til beholderen.

Tanken var at vi ville male rørene sølvfarvede og så gennemsigtige ender, så man vil kunne se vandet i beholderen. Det viste sig så at overfladen på rørene ikke ville tage imod behandling, så den tanke måtte vi droppe. Overfladen og farven måtte vi kapitulere med. Det endte med at vi valgte at bruge sølvfarvet gaffatape til at illustrere tanken om et sølvfarvet materiale.




For lidt kulør på tilværelsen valgte vi at lukke enderne ligeledes med gaffatape og efterfølgende med forskelligfarvet elektrikertape.

Vi blev spurgt ind til hvor meget vand vores regnvands beholder ville kunne indeholde. Den var jo mest tænkt som en skulpturel ting, men for en god ordens skyld valgte vi at udregne den mulige mængdevand, som den ville kunne indeholde.


Det står måske lidt småt, men resultatet vi km frem til, var at den ville kunne indeholde lige over 22 liter vand, så nok til blomsterne på terrassen.

Torsdag d.24.09.2015
Papirfoldning

Vi skulle arbejde med papirfoldning. Ved brug af links fik vi mulighed for at afprøve forskellige papirfolde metoder:
Den første metode faldt mig meget nemt. Det lykkedes i første forsøg. Men jeg blev lidt imponeret over hvordan en forholdsvis simpel foldning kan skabe så stor effekt

I det næste link var det så en ny metode. Første gennemgang af videoen virkede det at være rimelig vanskeligt. Men da jeg først fik taget hul på opgaven faldt det mig meget naturligt og igen lykkedes det i første forsøg




https://youtu.be/jgEOR2YFjxo


Ingen kommentarer:

Send en kommentar